2012. március 2., péntek

Illatos sültcsirke hercegnőburgonyával



Egy újabb régi receptet vettem elő. Először olyan tíz évvel ezelőtt süthettem, és néha-néha előkerül. Azért nem sűrűn, mert egy igazi illat-és ízbomba, valahogy nem lehet beleilleszteni a mindennapi konyhába. Az olyan lenne, mintha mindíg karácsonyi ételeket ennénk. Ez az a tipikus maximium kétszer-háromszor egy évben megcsinálom étel, és inkább azokon a napokon érvényesül, amikor már beköszönt a hidegebb, ködös, napszegényebb időszak. Talán azért, mert ilyenkor jobban kívánja az ember a teltebb, fűszeresebb ízeket, illatokat. Inkább üdítő, annak ellenére, hogy hús krumplival menü, talán az almának és a bornak köszönhetően. Én itt csak egy fél csirkét készítettem, de aki egy egészet (én akkor egymásnak háttal sütöm a feleket), az számoljon mindenből (krumpliból is) dupla mennyiségre. Pláne, mert a hercegnő burgonya igencsak eteti magát. Időben akkor járunk a legjobban, ha előbb a köretet készítjük el, és ha kész a csirke, visszatesszük a sütőbe átfmelegíteni pár percre.



Hozzávalók:

1/2 csirke
kb. 4 db alma
1 dl fehérbor
1 teáskanál őrölt fahéj
1 csapott kávéskanál őrölt szegfűszeg
só, 3 dkg vaj

2-3 evőkanál tejszín

1/2 kg krumpli
2 tojás sárgája
5 dkg vaj
só, bors, őrölt szerecsendió





Egy jó órával sütés előtt lesózom a csirkét, állni hagyom.(Ha sütés előtt teszem, merő só lesz az alma.) Felrakom a kockákra vágott krumplit főni. Ha puha, leszűröm, kissé hűlni hagyom. Pürévé keverem a vajjal, majd, ha már langyos, hozzáteszem a tojássárgákat, és megfűszerezem. Nyomózsákból (ha nincs otthon, egyszerűen kanállal teszek kis kupacokat) 5-6 cm átmérőjű kupolaformákat nyomok egy sütőpapíros tepsire, majd előmelegített sütőben 200 fokon 30 perc alatt megsütöm.
Amíg sül, egy tepsit jól kivajazok, plusz elszórok kis vajhalmokat az alján. Erre karikázom rá az almát. Kiszedem a magházát, és olyan két centi vastagra vágom. Ebből lesz a mártás hozzá. Aki nem akar szűrögetni a végén, az levághatja a haját is. Azért hagyom rajta, mert jó ízt ad neki. Lemosom a csirkét, kissé lecsöpögtetem. ahová helyezem a tepsin, oda szórom a fahéjat és szegfűszeget. Lehet egészet is használni, csak akkor a szűrésnél vigyázni kell. Rárakom a pipit. Felöntöm a decinyi borral. Fóliázom a tetejét, hogy a bor ne illanjon el, hanem a csirkét járja át. Így jó tíz percre a sűtőbe teszem, utána leveszem róla és hagyom pirosra sűlni.
Ha kész, tálra szedem. Az összesült almákat lapáttal egy kis tálba szedem, hagyom, hogy a zsíradék kiüljön rajta, majd leöntöm. Villával pürésítem, hozzáadok egy evőkanálnyi vizet és  a tejszínt. Mártássá elegyítem. Ha rajtahagyom a haját, és egész fűszereket használtam, átnyomkodom egy tésztaszűrőn, persze a fűszereket megpróbálom kihalászni előtte. Ha négy személyre készítem, számolhatok fejenként negyed csirkét, és négy-öt krumplikupolával

Nincsenek megjegyzések:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...